Arkitekternas recept för det kulturbyggande kontoret

Alla har rätt till en åsikt men det är rimligt att lyssna extra noga på de som jobbar varje dag med kontorets roll och utformning: alltså arkitekterna. ”Kontoret var en sak innan pandemin och blir något helt annat nu. Det visades ju väldigt tydligt att kulturbyggande är omöjligt om man inte är på plats. Man måste träffas för att bygga kultur,” konstaterar arkitekterna Andreas Lyckefors och Johan Olsson.

Vi ses i Emigranten, den nya kontorsbyggnaden i Göteborg där Castellum nyligen färdigställt den ursprungliga planen från början av förra seklet. Med Emigranten kloss an till klassiska Amerikahuset bildas en elegant helhet.

Det är också hit som arkitektfirman Olsson Lyckefors flyttar i slutet av sommaren. Det topprankade arkitektföretaget lämnar Hisingen för en framtid på glödheta Masthuggskajen. Och självklart tar man själva hand om inredningen av det nya kontoret med 600 kvadratmeter i gatuplan.

Så hur tänker ni kring era nya lokaler?

”Som i alla uppdrag börjar vi med golv, väggar och innertak för att skapa det vi kallar rumslighet. När själva skalet är definierat tittar vi på olika rumsskapande element som kanske någon glasvägg, en speciell taklösning eller så. Först därefter ställer vi in möbler och inredning,” förklarar Johan Olsson.

Om kontoret ska vara både social arena, gemensam arbetsplats och avskjutningsramp för nya idéer… hur använder man sitt arkitektoniska kunnande för att nå dit?

”Genom åren har vi arbetat med många olika verksamheter – butik, hotell, restaurang, bostäder osv – och har en mängd ”rumsnycklar” som kan användas när man skapar en kontorsmiljö. Idag räcker det inte med ett öppet landskap där alla får det ljust och fint. Det ska finnas fler upplevelser, som i sin tur berättar något om företaget. Det handlar inte bara om att bygga kultur utan även om att bygga varumärke."

Andreas och Johan beskriver arkitektens arbetsprocess som tämligen linjär. Man gör en sak och går vidare till nästa. Men på kontoret blir gången mer cirkulär: man får chans att utvärdera varandras arbete, tar en fika och kanske diskuterar och inspireras av någon annans projekt.

”Det funkar ju inte om man sitter hemma från morgon till kväll. Dynamiken av att vara på plats tillsammans ger mycket mer. Den interaktionen är jättesvår att ha digitalt,” säger Johan.

Behövs den interaktionen i andra branscher också?

”Absolut. Vi har jobbat en del med företag inom forskning. Mycket av landvinningarna där uppstår i oväntade samtal, och det sker i det fysiska mötet. Därför är det en hygienfaktor att skapa sociala ytor, kanske inte biljardbord och pingis men absolut sociala platser. Det är också en jämställdhetsfråga. De som väljer att sitta hemma blir lätt lite marginaliserade. Jämfört med de som möts hela tiden blir hemmasittarna inte lika delaktiga,” påpekar Andreas Lyckefors.

Tänker ni wild & crazy?

”Absolut, men vi går sällan helt bananas. Man måste ju ta tempen på uppdraget: tål kunden wild & crazy, då kör vi på det. Jämför med konst och musik eller vad som helst: när det känns i magen är det rätt,” säger Johan.

”Det är som när man spelar musik tillsammans. Vi vill aldrig lämna ifrån oss ett projekt utan att det vibrerar av nytt och spännande. Och då måste man ses och jamma ihop,” säger Andreas Lyckefors.

Läs mer om framtidens arbetsliv