• Castellum inför permanent flexibilitet för alla anställda

Under visionen "Jobba var du vill, när du vill" får Castellums medarbetare friheten att utföra sina arbetsuppgifter på det sätt som de själva föredrar. "Flexibilitet är inget flyktigt modeord. Det är själva nyckeln till framtidens arbetsplats där kloka arbetsgivare försöker underlätta sina medarbetares vardag. Jag är övertygad om att vi tillsammans kan bygga en kultur som gör både företag och individer till vinnare", säger Henrik Saxborn, VD på Castellum.

• Castellum i internationellt projekt för att minska klimatrisker i fastighetssektorn

Tack vare bolagets ledande position inom hållbarhet har Castellum blivit inbjudna att medverka i det EU-finansierade projektet Carbon Risk Real Estate Monitor (CRREM). CRREM erbjuder fastighetssektorn ett omfattande ramverk med fokus på exponering av koldioxidrisk och potentiella strategier för att minska den risken.

• Ny affärsområdeschef för Castellum i dynamiska Lund

Idag den 19 augusti börjar Thomas Brcic som ny affärsområdeschef för Castellum i Lund. Han kommer närmast från Länsförsäkringar och har innan dess arbetat sex år på Riksbyggen.

• Castellum först i Norden med WELL-certifierat kontor

Nu har Castellum officiellt fått WELL-certifiering av kontorshuset Eminent i Malmö, och blir därmed först över mållinjen i en kapplöpning som engagerat allt fler fastighetsutvecklare i hela Norden. "Det är alltid en speciell känsla att vara pionjär. Jag ser certifieringen som en bekräftelse för vårt hållbarhetsarbete där WELL är helt i linje med hur vi ser på framtidens arbetsplats", säger Filip Elland, hållbarhetschef på Castellum.

• Regulatoriskt

Castellums delårsrapport januari-juni 2020:

Starkt första halvår med tillväxt i förvaltningsresultatet om 9 %

• Från sparbank till kunskapsbank när Castellum ger nytt hem åt Gävle stadsbibliotek

I februari slår Gävle stadsbibliotek upp dörrarna till nya tillfälliga lokaler, dit både böcker och personal flyttar i samband med om- och tillbyggnad av det befintliga biblioteket vid Slottstorget. "Biblioteket är en av hörnstenarna i ett fungerande samhälle. Det känns roligt att kunna hjälpa till med en riktigt bra lokal för stadens invånare", säger Stefan Öberg som är affärsområdeschef på Castellum i Gävle.

• Castellums halvårsrapport januari-juni 2020 presenteras 15 juli 2020 - inbjudan till telefonkonferens

Onsdagen den 15 juli 2020, klockan 08.00 (CET) offentliggörs Castellums halvårsrapport januari-juni 2020. Investerare, analytiker och journalister inbjuds att delta vid en telefonkonferens klockan 09.00 (CET) samma dag.

• Domstolsverket väljer åter Castellum för ny domstolsbyggnad

För andra gången på kort tid får Castellum förtroendet att skapa moderna och ändamålsenliga lokaler åt Domstolsverket, denna gång i Jönköping. Det står klart efter att regeringen gett Domstolsverket klartecken att teckna hyresavtal med Castellum, som bedömer att investeringsvolymen kommer att uppgå till cirka 325 mkr. "Det känns som ett hedersuppdrag att återigen få arbeta med den svenska rättvisan som uppdragsgivare", säger Henrik Saxborn, vd på Castellum AB.

• Castellum spikar färdplaner med etappmål för klimatneutralitet 2030

Som ett av de första fastighetsbolagen i världen har Castellum antagit konkreta färdplaner med tydliga etappmål och åtgärder för att nå fram till noll koldioxidutsläpp senast år 2030. "Nu lägger vi in överväxeln i vårt hållbarhetsarbete. Genom att belysa själva byggandets stora klimatpåverkan kan vi revolutionera ett område som hela branschen försummat i åratal. Det befäster vår särställning inom hållbarhet", säger Henrik Saxborn, vd för Castellum AB.

• Castellum nyckelspelare när Uppsala expanderar citykärnan

Nu kliver stadsdelen Främre Boländerna ur skuggorna och in i Uppsalas finrum. Med nya kontorsbyggnader, butiker, restauranger utökas den växande stadskärnan i landets fjärde stad. Kommunen har nu beslutat om samråd för den första av flera detaljplaner. "Det handlar om ett område med perfekt läge och enorm potential. Vi har en framträdande roll och deltar aktivt i den spännande utvecklingen", säger Robert Ahlstedt som är affärsområdeschef på Castellum i Uppsala.