Eklandia hyr ut till Göteborgs Stadsmission

Eklandia Fastighets AB, dotterbolag inom Castellumkoncernen, har tecknat hyresavtal med Göteborgs Kyrkliga Stadsmission avseende en kontorslokal om 600 kvm i Amerikahuset på Barlastgatan 2 i Göteborg.

Göteborgs Stadsmission arbetar med att hjälpa och stödja enskilda människor som lever i utsatthet. De flyttar nu sin administration från fastigheten på Stigbergsliden till Amerikahuset. Inflyttning kommer att ske i maj 2016.

– För oss handlar mycket av vårt arbete i Göteborg om att skapa relationer. Relationer med våra gäster och brukare, med förvaltningar och beslutsfattare och inte minst med dem som väljer att stödja oss i vårt arbete. Eklandia är en av våra företagsvänner som stödjer oss på flera sätt. Vi ser fram emot att bli hyresgäst hos Eklandia och flytta in vår administration i det vackra Amerikahuset, på andra sidan Isaac Béens plats och mitt emot vår egen S.t Johanneskyrka, säger Lotta Säfström, direktor/VD på Göteborgs Stadsmission.

– Eklandia har en stark lokal förankring här i Göteborg och stödjer sedan flera år Göteborgs Stadsmissions sociala verksamheter. Vi är därför extra glada över att de nu väljer att bli hyresgäst hos oss. De gör ett fantastiskt arbete för människor i behov av hjälp och gemenskap, säger Cecilia Fasth, VD för Eklandia Fastighets AB.

Amerikahuset är ett av Göteborgs mest kända landmärken. Huset har en pampig fasad, vackert insvängt plåtklätt tak och en imponerande entré. Både invändigt och utvändigt finns många dekorativa tidstypiska detaljer. Delar av huset är kulturminnesskyddade och Eklandia har fått pris för sin varsamma renovering.

Cecilia Fasth, VD Eklandia Fastighets AB
Tel: 031-744 09 90, mobil: 0739-42 09 90E-post: cecilia.fasth@eklandia.se

Eklandia Fastighets AB är ett helägt dotterbolag till Castellum AB som är ett av de större börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige.

Eklandias affärsidé är att med kunden i fokus på ett hållbart sätt utveckla fastighetsbeståndet med sikte på långsiktigt uthålliga fastighetsvärden.

Därigenom skapar vi maximal direktavkastning samt värdetillväxt till ägarna.

Det övergripande långsiktiga ekonomiska målet för Eklandia är en årlig ökning av förvaltningsresultatet på 10 %.

Fastighetsbeståndet utgörs av kommersiella fastigheter som är strategiskt belägna i centrala Göteborg, på Lindholmen, runt hamnen samt i nära anslutning till genomfartsleder med bra kommunikationer.

Eklandia äger ca 90 fastigheter med en total area på omkring 580 000 m² till ett värde av ca 7,6 miljarder.

Läs mer på www.

eklandia.