Castellumägda United Spaces etablerar coworking i Uppsala

Coworkingbolaget United Spaces har tecknat ett hyresavtal med Castellum avseende kontorslokal om 2 600 kvm i den anrika fastigheten mest känd som Rådhuset i centrala Uppsala.

United Spaces finns idag etablerade i städerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt på Arlanda flygplats. Affärsidén är att erbjuda kontors- och mötesplats för medlemmar som vill se sig själva och sina företag växa, som vill attrahera talanger, hitta idéer och skapa kontakter. Etableringen är bolagets första i Uppsala och innebär att man efter inflyttningen i november 2020 kommer att kunna erbjuda 400 medlemmar tillgång till lokalerna i Rådhuset vid stora torget i centrala Uppsala.

”Vi är väldigt glada att nu kunna etablera oss i Uppsala. Extra roligt är att det blev i Rådhuset med tanke på läget, fastighetens historia och dess vackra lokaler. Vi har länge sneglat på Uppsala då det finns en stor potential med tanke på att det är en tillväxtort med ett växande näringsliv”, säger Yvonne Sörensen Björud, vd United Spaces.

Castellum förvärvade United Spaces i början av 2019 med målsättning att växa inom coworking-segmentet och skapa synergier med sin befintliga verksamhet inom kontorsfastigheter.

”Det är positivt att vårt dotterbolag United Spaces nu slår upp portarna i våra lokaler. Vi har ett mycket bra samarbete. Det i kombination med att lokalerna lämpar sig väldigt bra för coworking gör att det känns extra roligt”, säger Robert Ahlstedt, tf. affärsområdeschef Uppsala, Castellum.

Om coworking:
Våra arbetssätt förändras i takt med att nya generationer kommer in på arbetsmarknaden, tekniken utvecklas och behoven av nätverk och samverkan ökar. Förändringarna påverkar våra arbetsplatser och ökar kraven på flexibilitet och nya tjänster. Coworking är ett svar på de förändrade behoven. Inom coworking tecknar företag medlemskap som ger möjlighet att nyttja arbetsplatser som inbjuder till möten, samarbeten, kunskapsutbyte och ett delat tjänsteutbud.
Coworking har redan gjort intåg i flera storstäder och spås en stark tillväxt de kommande åren. I centrala London och på Manhattan i New York utgör exempelvis coworking redan 25-30 procent av nytecknade avtal på kontorsmarknaden.

För ytterligare info kontakta:

Yvonne Sörensen Björud, vd United Spaces, 070-984 10 77
Robert Ahlstedt, t.f. affärsområdeschef Uppsala, Castellum, 070- 655 35 57

United Spaces är en av nordens ledande aktörer inom coworking med drygt 13 000 kvadratmeters kontorsyta i regionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Bolagets idé är att skapa en kontors- och mötesplats för medlemmar som vill se sig själva och sina företag växa, som vill attrahera talanger, hitta idéer och skapa kontakter. United Spaces grundades för 20 år sedan av Göran Garberg och Lars Rydén och ägs sedan 2019 av Castellum. För ytterligare information besök www.unitedspaces.com.

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige.

Fastigheternas värde uppgår till 91,4 miljarder kronor och utgörs i huvudsak av lokaler för kontor, lager/logistik och samhällsfastigheter med en uthyrningsbar yta om 4,2 miljoner kvm.

Castellum verkar genom en decentraliserad organisation med stark lokal närvaro i ett 20-tal städer i Sverige samt i Köpenhamn och Helsingfors.

Castellum har under 2018 tilldelats flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat Global Sector Leader av GRESB vilket innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och logistiklokaler samt nivå guld för bolagets hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association).

Castellum är dessutom som enda nordiska fastighets- och byggbolag invald i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), som inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet.

Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

För ytterligare information besök www.castellum.se .