Gå till huvudinnehåll

2022-02-18

Mötet är fortfarande väldigt viktigt

Örebro

Magnus och medarbetare bredvid varandra i butiken.

De har varit örebroarna trogna sedan 1955, i snart 70 år har Holmquist Optik välkomnat kunder. Så. Hur är det att driva företag i Örebro idag, jämfört med igår? Vilken roll spelar läget, egentligen? Och inte minst, vilka bågar gäller i år?

– Läget spelar en stor roll. Tillgängligheten är jätteviktig och dessutom är det roligt att se att Örebro växer och att man satsar på Örebro citys utveckling, konstaterar Magnus Holmquist, vd för familjeföretaget Holmquist Optik och tredje generationen som driver butiken.

Optiker nu och då, vilken är största skillnaden?

– En optiker är mer utbildad på det kliniska området idag och kan mer om ögonsjukdomar. Sedan har stil och mode tagit en större plats, glasögon är idag en viktig accessoar för många. I dag tycker även barn det är kul att bära glasögon.

Glasögon på en hylla.

Och så växer näthandeln?

– Precis. Nätförsäljningen finns även hos oss men butiken har fortfarande en jätteviktig roll. Du behöver göra undersökningen, det finns en stor vinst med att kunna se vad du köper och så är mötet fortfarande jätteviktigt. Det finns ett rätt stort servicebehov när du har glasögon.

Hur har pandemin påverkat er?

– Vi, precis som alla andra, har fått ställa om till viss del. Själva efterfrågan har inte förändrats, men vi har jobbat mycket med att ta emot speciellt våra äldre kunder på ett så säkert sätt som möjligt. Sen har arbetsmiljön förändrats utifrån att många har börjat jobba hemifrån mer och därmed har behovet av andra arbetsglasögon ökat.

Pandemin blev också startskottet för att flytta produktionen från Asien, berätta!

– Ja, precis. Beslutet som Synsam fattade att flytta hem produktionen togs innan pandemin enligt bolagets hållbarhetsstrategi. Men då pandemin har satt fingret på sårbarheten i de globala försörjningskedjorna har övertygelsen stärkts om att det är ett bra beslut. Jätteroligt och känns helt rätt i tiden tycker jag.

Interiörbild från butiken.

Marknaden förändras, precis som trenderna. Vad gäller 2022?

– Man vill vara mer vågad idag. Vi ser mycket retro- och vintage men också en hypermodern stil. Det är mycket transparent och rosa i plastbågar samtidigt som den bruna och svarta bågen finns kvar. Det är lite större bågar med runda och flerformade former som gäller.

Och så vill man variera sig?

– Ja, många vill kunna skifta mellan olika stilar. Vi säljer mycket abonnemang där du som kund väljer olika bågar och kan byta ut ett par varje år, som en prenumeration. Dels finns det ett annat mode- och accessoartänk, dels handlar det om att många inte har behov av att äga sina glasögon längre.

Mer att läsa

Läs artikeln

2024-03-01

Återbruka material från befintliga lokaler

2024-03-01

Nya matavfallslagen - så gör du!

2024-02-21

”Såg annonsen och blev nyfiken”

2024-02-19

Inbjudan till webinar och lansering av trendrapporten Framtidens arbetsliv 2024

Visa liknande artiklar