Gå till huvudinnehåll

En lång historia av nya idéer

Oscar Pedraza Diaz, Limone

En krog som har lyfts fram av finsmakarna på White Guide fem gånger gör någonting väldigt rätt. Och när man tittar på Limones meny så skulle man kunna tro att det handlar om de genuina italienska traditionerna. Men så enkelt är det inte. Istället handlar det om ständig förnyelse och att utveckla och testa idéer. Vissa går hem och blir succéer, andra flyger inte alls och försvinner snabbt för att ersättas av nya innovationer.

– Vår vinlista och vår växande samling av Grappa är bara ett exempel på hur vi jobbar på Limone, säger Oscar Pedraza Diaz, vi provar och utvecklar utifrån vad gästerna uppskattar. Det utgår alltid från en sann italiensk tradition, men vi står aldrig still. Vi börjar bli lite av historia här i Västerås, en historia av många nya idéer.

Två entusiaster mitt i hetluften

Karolina Fägerblad, B26 och Tobias Hultberg, Plaza och B26

Att vara i händelsernas absoluta centrum kan för vissa av oss bli lite väl spännande. Men för Tobias Hultberg, VD på Plaza och B26, och Karolina Fägerblad, platschef på B26 tycks det vara den energikick som behövs.

Mitt i all turbulens kan vi se hur en coworking-arena som B26 i Västerås öppnar nya möjligheter. Här har företagen, stora som små, nya möjligheter att mötas, jobba och skapa kontakter.

– Vi har idag närmare 400 medlemmar, säger Karolina Fägerblad. Det är enmansföretag, konsultfirmor och större företag som använder vår arena som bas för sin regionala verksamhet. Här kan en regionchef leda insatserna och här kan man samlas för presentationer, föreläsningar och seminarier.

Alla! Vi bjuder in dem allihop!

Svein-Erik Gulbrandsen, Klang Market

Om du vill funderar på att öppna en restaurang, så ska du ta dig en funderare. Det är minst sagt en rejäl utmaning. Om du sedan får för dig att öppna flera, då bör du helst vara en välgörande blandning av entreprenör och duracellkanin.

Du måste vara en visionär. Som Svein-Erik Gulbrandsen, grundare och primus motor bakom Klang Market, restaurangen som är en av de nya magneterna på Aseatorget i Västerås.

– Vi har öppnat ett stort antal restauranger vid det här laget, säger Svein-Erik, så vi känner igen ett bra läge när vi ser det. Och Aseatorget i Västerås har den potential som vi tror på, idag och för framtiden.

Den välkomnande idén märks i både mat och dryck, men även när det kommer till personalen. Klang Market har satsat stort på att skapa en inkluderande mångfald i valet av personal.

– Alla som jobbar här vet vad som gäller, säger Svein-Erik, det spelar mindre roll varifrån du kommer, så länge du brinner för Klang Market och vår idé.  

Två bröder. En farmor. Och en stor vision.

Carl-Henrik och Carl Gustaf Forssbeck, Ruths Ölhus

För en utomstående kan det tyckas lite underligt. För bröderna Forssbeck däremot, var det glasklart. De skulle öppna ett av Sveriges främsta ölhus. De skulle döpa det efter farmor. Och det var bara starten på något större. Mycket större.

När det nu har blivit verklighet, så är det en lätt hisnande syn. 52 skinande blanka ölkranar med en till synes oändlig rad sorter att välja på. Ruths Ölhus erbjuder ett ständigt skiftande sortiment av genuint intressanta ölsorter. Totalt kan man hålla uppemot 40 öl på fat samtidigt.

– Vi är Sveriges mest ambitiösa ölställe, säger Carl-Henrik Forssbeck, här ska vi satsa på provningar och events kring öl och de härliga aromer och smaker som ständigt dyker upp.

Men hur vad det med den där visionen då? Jo, bröderna Forssbeck har precis bara börjat. Ruths Ölhus i Västerås kommer snart att följas av många fler oaser för öl-konnässörer och nöjeslystna. Namnet Ruth ska bli en självklar profil i fler städer.  

Vi delar visionärernas brinnande engagemang

Alf Westerdahl, Västerås kommun och Mats Eriksson, Castellum

Att leda en förvandling som den som Västerås nya centrum just nu genomgår, kräver inte så lite energi och visionär anda. Det är något som Castellums VD för region Mälardalen är väl medveten om.

– Från dag ett har vi känt ett släktskap med de fantastiska visionärer som nu söker sig till Västerås nya fixpunkt, säger Mats Eriksson och pekar ut över Aseatorget. Här kommer vi snabbt nå den kritiska massa som ofta lyfter en stadsdel, men vi gör det steg för steg, fortsätter han, vi ser till att det blir rätt redan från början.

Med ett medvetet fokus på mat, nöje och service har Mats och hans kollegor mejslat fram den mix av aktörer som nu etablerar sig vid Aseatorget och kvarteren runt omkring.

– I det här arbetet har vi som alltid haft ett mycket nära samarbete med Västerås kommun, säger Mats och nickar mot Alf Westerdahl som sitter intill. Aseatorgets utveckling är en gemensam idé om hur vi tillsammans kan svara på de växande behov som finns.

Alf och kollegorna på kommunen har nu en positiv, men diger uppgift i en region som växer med tilltagande hastighet. Här behövs både nya bostäder, skolor och service. Dessutom ser Alf Westerdahl behovet av en attraktiv yta för konserter, festivaler och andra evenemang.

– Här kommer Aseatorget att få en speciell funktion, säger Alf, vi kan flexibelt erbjuda det som en stad av Västerås storlek behöver. Här kommer västeråsarna kunna hitta alternativ vad gäller mat, service och underhållning.