Allt fler företag i Uppsalaregionen vågar nu ta steget och göra verklighet av sina planer, det konstaterar Castellums affärsområdeschef Robert Ahlstedt. Aktiviteten på marknaden har ökat och desto viktigare då – poängterar han – att matchningen blir rätt.
Efter några tuffa år med lågkonjunktur och höga räntor har vi på Castellum märkt av att allt fler företag vågat börja blicka framåt på ett annat sätt.
– Redan under förra året märkte vi av en mer positiv anda och nu har den där positiva andan börjat ge resultat. Allt fler företag börjar göra verklighet av planer man haft under längre tid, aktiviteten på marknaden har ökat, konstaterar Robert Ahlstedt.
Ökad efterfrågan på lokaler
För Castellums del märks det bland annat i att vi den senaste tiden har haft en ökad efterfrågan på lokaler och fått skriva flera nya hyresavtal. Vi bygger till exempel om och anpassar lokalerna åt Sweco, Aimo flyttar in hos oss på Vaksalagatan, Fyrklövern och Semantix har hittat hem på Sylveniusgatan och till vår hyresgäst Värden idag har vi hittat nya lokaler i vår fastighet på Fyrislundsgatan.
Matchningen viktig
En positiv anda alltså, samtidigt som en viss avvaktan råder på grund av handelskriget i omvärlden. Och i avvaktande tider blir matchningen med rätt lokal och rätt utformning ännu viktigare.
– Vi som hyresvärd behöver, kanske nu mer än någonsin, ha en stor förståelse för vad våra kunder behöver vilket kräver en nära dialog, säger Robert Ahlstedt och fortsätter:
– Vi har stor kunskap när det gäller kontor och dess utformning och vill alltid vara hyresgästernas närmsta rådgivare i dessa frågor.