Gå till huvudinnehåll

2023-12-12

Mediahuset har haft Marieholm som hem i nästan 35 år

Göteborg

Med flera decenniers erfarenhet står Mediahuset i Göteborg som en branschledare inom marknadsföring, utbildning och kommunikation inom den nordiska hälso- och sjukvårdssektorn. Sedan 1989 har de huserat i de nuvarande Castellumlokalerna på Marieholmsgatan 10, och här trivs de bra.

”När vi flyttade in byggdes våningen vi där vi sitter på, för från början var huset bara hälften så högt. I botten fanns då ett tryckeri som vi var delägare i, vilket gjorde läget extra bra att kunna flytta ihop. Och här trivs vi jättebra, det finns många fördelar med Marieholm”, säger Lars Lundblad, grundare till Mediahuset.

Lars är tillsammans med sina två bröder grundare och även delägare i Mediahuset och har varit med och drivit företagets framgång sedan 1985. Huvudkontoret har sedan start legat i Göteborg, men de har idag även mindre satellitkontor i Fjällbacka och Svedala för att kunna anpassa sig till sina kunder runt om i regionen.

”Sen blir det mycket resande också, vi tar oss dit i världen där de konferenser och event vi täcker anordnas helt enkelt. Bara den senaste månaden har jag varit i Warszawa, Madrid, Alicante, Stockholm, Malmö… Sen blir det Miami och San Diego om en vecka”, säger Lars.

Mediahuset erbjuder skräddarsydda lösningar för att möta behov inom bland annat tryckt eller digital publikation, webbutveckling, nyhetsbrev och kunskapsdelande från olika medicinska event som hålls världen över. Idag är de ungefär 35 anställda.

”En stor del av det vi gör är att vi har utsedda personer, oftast svenska läkare, som är på plats och täcker ett medicinskt event eller kongress. Sedan anordnar vi via olika läkemedelsföretag det vi kallar post-conference meetings för alla de läkare som inte kunde åka och vara på plats. På så sätt kan många fler ta del av den viktiga kunskapen”, fortsätter Lars. 

När Coronapandemin svepte över världen och förändrade spelreglerna för alla, inklusive Mediahuset, visade företaget sin anpassningsförmåga och innovativa anda. I en tid då fysiska evenemang var begränsade övergick Mediahuset snabbt till att erbjuda webbaserade alternativ. Denna flexibilitet gjorde dem till pionjärer inom digitala evenemang och konferenser inom branschen.

”Under pandemin visade det sig verkligen hur viktigt det var att fortsätta kunskapsdela, men också hur viktigt det var att vi snabbt ställde om. Först tänkte vi att det här kommer inte gå, men sen hittade vi en lösning som vi var först på där vi varje fredag körde webinar för alla Sveriges läkare där vi arbetade med Svenska Infektionsföreningen. Vi kopplade ihop klinikcheferna runt om i landet som fick prata, och så sände vi ut till i stort sett hela Sveriges läkarkår under 1,5 års tid. Vi blev några av de största informationsspridarna under pandemin, och detta har påverkat oss och vår verksamhet även idag. I år anordnar vi ungefär 120 olika möten, och är ledande i Sverige på medicinska webinar”, säger Lars.

Även webinarstudion ligger på kontoret på Marieholm, där den världsomspännande verksamheten fortsätter utvecklas.

Och vad är viktiga faktorer till att ni valt att sitta kvar här så länge?

Vi har en riktigt fin lokal med otrolig utsikt över Göta Älv, bra tillgång till parkeringar med laddstolpar som är viktigt när vi är så bilberoende, och sedan är även närservicen betydelsefull. Den lokala restaurangen Falutorget blir ett vattenhål här, och att de stannar som grannar gör stor skillnad även för vår trivsel”, avslutar Lars.

Utsikt från Mediahusets kontor på Marieholm. 

Mer att läsa

Läs artikeln

2025-04-14

Nya lokaler, samma hjärta – Blå Stjärnan har officiellt invigts i Mölndal!

2025-03-07

Framtidens arbetsliv 2025: De fem viktigaste insikterna

2025-02-25

Allt blev bättre när skolmyndigheten downsizade

2025-02-25

Återbruk, återbruk och kreativa ytor när Aixia landar i Emigranten

Visa liknande artiklar