Gå till huvudinnehåll

2025-09-23

Renoveringen gav helt nya förutsättningar – för både medarbetare och kunder

Malmö

Fyra personer sitter i en soffgrupp, i förgrunden syns ett golfset.

Acushnet Nordic har varit i sina lokaler i Fosie i drygt tio år. Sedan 2013 har de tripplat sin försäljning i Sverige och med det har företagets medarbetare även blivit fler. De har nyligen gått i mål med sin renovering och utökat sina lokaler för att bättre passa deras behov.

Rikard Blomstrand är vd på Acushnet Nordic. Företaget är ett amerikansktägt dotterbolag som säljer Titleist och Footjoys produkter. Acushnet Nordic är störst i sin nisch som renodlat golfföretag och erbjuder allt från kläder till golfbollar och klubbor. Huvudkontoret, eller servicekontoret som Rikard gärna kallar det, finns i Malmö men kunderna finns utspridda över hela Norden.

– Vår primära kundgrupp är det vi kallar “on course”. Vi säljer till golfbanornas butiker och försöker stötta våra kunder, som ofta driver relativt småskalig handel. Vår ambition är att finnas där golfaren är och vill vara vilket innebär att vi även säljer off course dvs. till större specialistbutiker.

Rikard leder ett team på drygt 50 medarbetare och ungefär 35 av dem sitter på kontoret i Malmö. Här finns ledning, marknadsföring, ekonomi, kundservice med flera. Rikard kallar gärna det för servicekontor, eftersom de centrala funktionerna har service i fokus då de stöttar både säljkår och återförsäljare. Kontoret i Fosie har de haft länge men i takt med att företaget har vuxit har de blivit allt mer trångbodda. När grannlokalen blev ledig såg Rikard en chans att utöka ytan och samtidigt renovera de befintliga lokalerna.

– Vi ville skapa en modern arbetsplats med större utrymme för våra medarbetare. Även om vi sitter i öppet landskap så har vi lyckats dela av utrymmet på ett bra sätt. Vi har även bytt ut undertaksplattorna till en tjockare variant och det har gjort väldigt stor skillnad för ljudnivån. Vi har valt lite varmare färger och har försökt skapa en vardagsrumskänsla.

Flexibelt showroom för kunder

Det är inte bara medarbetarna som trivs bra i de nyrenoverade lokalerna. Utöver bättre arbetsplatser med avskildhet och fler sittplatser i matsalen, så är lokalen mer inbjudande även för kunder. Med modernare inredning och ett större, flexibelt showroom så är det enkelt att bjuda in kunder.

– Vi ville ha en mer modern miljö när kunder och partners kommer på besök. Vi har ett showroom som är stort och flexibelt, där vi presenterar våra varumärken. Beroende på vilken säsong vi säljer in, om det är kläder eller hårdvara, så anpassar vi rummet utifrån behov. För första gången har vi även ett stort rum där vi kan ha en föreläsning för ungefär 50 personer. Extrautrymmet som vi hyrt på 250 kvadratmeter har skapat helt nya förutsättningar för oss, vi var ganska trångbodda innan.

Renoveringen gick enligt plan och Rikard är nöjd med samarbetet med Castellum. Deras främsta kontakt har varit projektledaren, som varit länken mellan underentreprenörerna och Acushnet Nordic.

– Vi tycker att vi har blivit lyssnade på och uppskattar flexibiliteten i samband med renoveringen. Vi valde att teckna ett nytt sjuårsavtal och kostnaden av renoveringen har skötts väldigt transparent. Ulrika, som projektlett renoveringen, har gjort det på ett enastående sätt.

Kontoret ligger i Fosie, vilket Rikard och hans team tycker är perfekt läge.

– Det är väldigt tillgängligt, både från innerstan och kranskommunerna. Många av våra medarbetare pendlar med bil och det är enkelt för dem att ta sig hit. Men det är även ett bra läge för gäster som kommer från Kastrup eller Sturup.

Mer att läsa

Läs artikeln

2025-09-23

Ny lunchrestaurang på plats i växande Nyhamnen

2025-05-28

Med kärlek för arkitektur och med service i sikte

2025-05-27

Gamla strumpfabriken har fått en ny hållbarhetscertifiering

2025-05-27

Läget, läget, läget i fokus för den nyöppnade färgbutiken

Visa liknande artiklar