Genom ett nära samarbete med våra hyresgäster och tack vare att vi på Castellum har egen driftpersonal på plats lär vi känna både er och husen på djupet. Det innebär att vi kan arbeta smartare. Som på Finnslätten, där vi minskade energiförbrukningen med 30 procent.
Vi på Castellum har sedan lång tid tillbaka valt att ha den tekniska driften i egen regi. Vår driftpersonal arbetar inte bara i våra fastigheter, de känner dem utan och innan. De har byggnadens historia i ryggen, hyresavtalet i bakhuvudet och relationen med våra hyresgäster i vardagen. Och det gör stor skillnad. När det är vår egen personal som knackar på dörren vet hyresgästen vem som kommer, varför de kommer och att de kan gå rakt på problemet.
En integrerad del
För oss går drift, energi och framtida utvecklingsplaner ihop. Våra tekniker vet vad som är planerat både på kort och lång sikt och kan därför ta beslut som ligger i linje med fastighetens utveckling och inte bara dagens felanmälan.
Det syns tydligt i energiarbetet. En extern entreprenör påverkas aldrig av energifakturan. Det gör vi. Så när någon upplever att det är kyligt i en lokal börjar vi inte med att vrida upp värmen. Vi börjar med att fundera på vad vi kan skruva på för att både förbättra klimatet inomhus och spara energi. Är det obalans i värmesystemet? Läckande fönster? Ett ventilationsflöde som behöver justeras? Den typen av resonemang är möjlig när driften är en integrerad del av förvaltningen och inte något vi köper på distans.
Sänkte med 30 procent
Mycket av det här arbetet görs i nära samarbete med våra hyresgäster. Kent Mandl är teknisk förvaltare för fastigheterna på Finnslätten i Västerås och har alltid energiförbrukning som en stående punkt på sina hyresgästmöten.
– Jag minns speciellt en hyresgäst som frågade hur vi tillsammans kunde minska förbrukningen i fastigheten, så vi slog våra kloka huvuden ihop. Det visade sig att när de körde ut med trucken för att hämta lastpallar på gården stod porten alltid öppen i tio minuter trots att det bara tog trettio sekunder att hämta pallen. Genom att lägga om deras rutt var porten öppen betydligt kortare tid och vi lyckades sänka förbrukningen med 30 procent.
En rejäl sänkning?
– Ja, verkligen. Det är också ett kvitto på att det gör skillnad när vi får med oss våra hyresgäster och får dem att förstå vad vi kan åstadkomma tillsammans. Vi behöver hela tiden ha en dialog kring vad vi gör och varför. På så sätt skapar vi engagemang och det är avgörande.