Gå till huvudinnehåll

2023-12-12

Servicekontoret har hittat hem: ”Jättenöjda!”

Linköping

När de gamla lokalerna inte längre rimmade med deras sätt att arbeta blev det dags för Statens servicecenter att flytta. Nu har de hittat hem – mitt i city. "Vi är jättenöjda med lokalen. Den är nyrenoverad, tidsenlig och anpassad efter våra behov. Det här blev ett riktigt lyft", konstaterar kontorsområdeschef Per Grenerfors.

Statens servicecenter har två uppdrag, enkelt förklarat: att hjälpa myndigheter med administrativa tjänster och att hjälpa oss – företag och privatpersoner – med information och vägledning i myndighetstjänster. Och här på servicekontoret i Linköping får du all den hjälpen. Här finns Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Arbetsförmedlingen och Migrationsverket representerade under samma tak.
"Under perioder i livet har du att göra med flera myndigheter samtidigt. Får du barn handlar det inte bara om föräldraledighet utan också om att välja namn. Är du äldre kanske du vill ha en pensionsprognos men också förstå hur du kan minska risken att få restskatt när du går i pension. Här får du svar på allt det, från en och samma person", förklarar kontorsområdeschef Per Grenerfors.

”Massa dagsljus och bra akustik”

Servicekontoret höll tidigare till i Skatteverkets byggnad på Kungsgatan men eftersom de blev trångbodda där och eftersom lokalerna inte var optimala för deras arbetssätt, sökte de sig till ny adress. Nu har de alltså hittat hem i Castellums nyrenoverade lokal, på Repslagaregatan 31.
"Vårt sätt att arbeta har förändrats enormt de senaste åren. När servicekontoren öppnade för 15 år sedan tog du en kölapp och gick till en disklinje för att få hjälp. I dag sköter du dina ärenden via e-tjänster och vid kunddatorer och det ställer helt andra krav på ytorna".

Vad var viktigt med de nya lokalerna?
"Tillgängligheten var väldigt viktig, det ska vara lätt att ta sig till oss, vi ville gärna ligga centralt och nära kollektivtrafik och det gör vi verkligen nu. Dessutom behövde vi stora och öppna ytor för att underlätta för personer med funktionshinder. Vi ville också ha en bra arbetsmiljö och det har vi fått. Vi har en trevlig lokal med en massa dagsljus och bra akustik, det kan vara många människor i lokalen och samtidigt lugn och ro".

Ni hittade hem? 
"Ja, verkligen, vi är jättenöjda med lokalen. Den är nyrenoverad, tidsenlig och anpassad efter våra behov. Det här blev ett riktigt lyft!"

 

Mer att läsa

Läs artikeln

2024-05-06

”Gynnar hela samhället”

2024-05-03

Mjärdevi passar oss perfekt!

2024-05-03

Ren och snygg utemiljö – nu tar Baltazar över

2024-03-01

Nya matavfallslagen - så gör du!

Visa liknande artiklar