Luften ingår för högtflygande hyresgäster på nya Gateway Säve

När Castellum köpte Säve flygplats förvärvades inte bara tre miljoner kvadratmeter mark - det ingick också kontroll över ett stort luftrum över Göteborg. Det ger unika möjligheter för företag att utveckla och testa flygande idéer och produkter. – Det finns inget annat ställe i världen som Gateway Säve, säger flygplatschef Anders Fredriksson.

Sedan 2015 har inga kommersiella passagerar- eller fraktflygplan startat eller landat på Säve flygplats utan luftrummet används enbart för flygutbildningar och luftburen räddningstjänst. Det öppnar möjligheten att använda luften som en gigantisk testarena.

– Castellum kontrollerar luftrummet ovanför stora delar av Hisingen och centrala Göteborg upp till en höjd av 1 500 fot (457 meter), ett område utan kommersiell flygtrafik att ta hänsyn till, varken nu eller i framtiden, förklarar flygplatschef Anders Fredriksson.


Förutsättningarna är världsunika på Gateway Säve. Här finns inte bara luftrummet, start- och landningsbanor utan också en fullt operationell flygledning och GPS-styrda inflygningshjälpmedel, utan några fysiska inflygningshjälpmedel på marken. Detta är något som Säve Flygplats nyligen var först i Sverige med att få godkänt.

Luften kontrolleras av trafikledningen. Flygplatsen kan styra hur luftrummet ska användas, antingen genom att stänga av vissa delar för trafik eller i samråd med Transportstyrelsen skapa så kallade restricted areas, fridlysta områden där företag till exempel kan skicka upp drönare, öva förarlös navigering med hjälp av GPS, testa batteritider, material och viktförhållanden. Möjligheterna är många för företag som i framtiden till exempel vill kunna leverera allt från e-handlad elektronik till veckans matinköp hem till folks balkonger eller köra förarlös flygtaxi.


– Redan i dag finns företaget Everdrone här, som i samarbete med SOS Alarm och Karolinska sjukhuset utvecklar en tjänst med hjärtstartare som flygs ut med drönare. En annan aktör är Heart Aerospace som utvecklar framtidens elflyg, säger Anders Fredriksson

Flygplatsen med tillhörande luftrum kan även hyras av externa företag, till exempel för reklamfilminspelningar. Nyligen spelade en elfordonstillverkare in en film där fordonen kunde köra ostört på Säves landningsbanor, och drönarkameror och fallskärmshoppare kunde röra sig fritt och säkert i luften ovanför.

En viktig pusselbit faller också på plats när nu Sveriges största forskningsanläggning för elektromobilitet, SEEL, byggs på Gateway Säve.

– För de företag som väljer att etablera sig här betyder det att de hamnar i ett sammanhang där forskning, utveckling och diskussioner rör framtidens logistik- och mobilitetsutveckling. På lunchen möter du folk som ägnar sig åt samma frågeställningar som du själv men som kommer med andra infallsvinklar och kanske hjälper dig att utveckla din affärsidé. Man knäcker nötter och byter idéer tillsammans, säger Anders Fredriksson.

I dagsläget medger inte svensk lagstiftning – till skillnad mot lagstiftningen i många andra länder – förarlösa transporter. Ännu. Anders Fredriksson är övertygad om att förändringar är att vänta i takt med att behoven att använda luften ökar för att avlasta land- och vattenvägar och nå dit större fordon inte når, såväl in mellan husen i trånga städer och ut på fjärran landsbygden.

– Svenska myndigheter är inte riktigt vana vid att se på ett luftrum som vi gör. Men inom tio år, i takt med utökad batterikapacitet, lägre vikter och ändrad lagstiftning kommer luften att se helt annorlunda ut. Behovet av att använda luften är stort, och jag hoppas att Castellum kan vara med och spela en roll i att möta det.

Läs mer om Gateway Säve