Kontorets kostcirkel hjälper kropp och knopp att må på topp

En hel dag vid samma skrivbord är inte bra för någon, allra minst för hjärnan. Med variation under arbetsdagen både mår och presterar man bättre. Det är den enkla bakgrunden till kontorslivets egen tallriksmodell.

”Det kanske kan låta lite fånigt att jämföra kostråd med kontorsrådgivning, men jag är övertygad om att det är viktigt att utforma arbetsplatser som uppmuntrar och tillåter hela den mentala kostcirkeln,” säger Heléne Lidström, arbetsplatsstrateg på Castellum.

Förr skötte vi motion, umgänge, sömn och nöje på fritiden. Det var strikt uppdelat. Idag är gränsen mellan arbete och fritid inte lika skarp och vi utsätts samtidigt för ett enormt informationsöverflöd i allt snabbare tempo – vilket innebär stora mentala påfrestningar.

Så kan vi inte ha det. Därför är det dags att dra nytta av den senaste forskningen kring vår hjärnas hälsa under dygnets alla timmar, inte bara efter arbetsdagens slut.

Daniel Siegel och David Rock är två amerikanska forskare som sammanställt The Healthy Mind Platter, en ”tallriksmodell” som visar vilka mentala näringstillskott som hjälper oss att fungera som bäst. Den består av sju aktiviteter som hjärnan behöver dagliga portioner av.

Här är de sju ingredienserna på kontorets tallriksmodell:

Tid för fokusering

När du koncentrerar dig, gör en sak i taget och inte låter dig distraheras eller spiller din energi på duktig multitasking, då utsöndrar hjärnan ämnen som stärker kopplingarna mellan hjärncellerna. Med fokustid håller du din hjärna i god hälsa och ditt sinne alert och skarpt. Då blir allting lättare och skönare.

Tid för lek & kreativitet

För att vara kreativ behöver hjärnan intryck från annat än jobb. Tänk dig ett korsord där du har kört fast. I stället för att sitta kvar och tänka så det knakar, är det mer effektivt att ägna sig åt någonting helt annat en stund. Och vips kommer du på ordet utan att du upplever att du ansträngt dig för att hitta det. Likadant med jobbet. Uppgifter som nötts i timmar faller kanske på plats under promenaden, pingismatchen eller cykelturen. Och att leka är nyttigt.

Tid för umgänge

Umgänge med andra människor eller medvetenhet om naturen omkring dig stimulerar hjärnans relationella nätverk. Både människor och naturen har hög prioritet i hjärnan. Att känna tacksamhet, generositet och ge tillbaka till vår omgivning bidrar särskilt till hjärnans välbefinnande.

Tid för rörelse

Vi svenskar sitter mest i hela världen, samtidigt som vi tränar mest av alla. Men i stället för att springa en halvmara efter jobbet eller lyfta 100 kg i marklyft vore det smartare med rörelse under hela dagen. Att byta arbetsställning, välja trapporna framför för hissen, föreslå walk & talk-möten och göra 10 squats innan du sätter dig på stolen är utmärkta sätt att få in rörelse under dagen. Rörelse bidrar också till nya kopplingar mellan hjärncellerna och ökar bland annat arbetsminnet och planerings-förmågan.

Tid för sömn

Sömnen är hjärnans laddstation. Då bearbetar hjärnan nya kunskaper, integrerar dagens upplevelser med tidigare erfarenheter och framtida förväntningar till en samlad upplevelse av dåtid-nutid-framtid. Alla vet värdet av en god natts sömn, men att en tupplur gör oss 35% effektivare är mindre känt. Så om du sitter länge med komplexa uppgifter – tveka inte att slumra några minuter. Så lite som 10 minuter räcker för en effektivitetshöjning.

Tid för avslappning

Genom att släppa målfokusering och låta tankarna vandra fritt och göra ”ingenting” hjälper man hjärnan att ladda batterierna. Hjärnan går in i ett slags autoläge där den reflekterar över din tillvaro på ett icke målinriktat sätt. Unna dig och din hjärna mer tid för avslappning, dra dig undan några minuter, skippa mobilen och låt tankarna vandra - in i det tillstånd där den bästa idén kan uppstå eller den svåraste nöten kan knäckas.

Bakom varje av de sju delarna på tallriken ligger solid forskning. Precis som vi inte bara kan livnära oss på frukt och grönt, gynnas inte hjärnan av enbart fokustid (då blir den mentalt uttröttad), eller enbart avkoppling (då riskerar vi att fastna i dagdrömmar och ältande).

Nyckeln är variation, hela spektrumet behövs för att ge din hjärna en balanserad kost.

Mer info: The Healthy Mind Platter är skapad av Daniel J. Siegel, grundare av Mindsight Institute och professor vid UCLA School of Medicine, i samarbete med David Rock vid NeuroLeadership Institute. https://asdn.org/wp-content/uploads/Stress-Mess-Packet-2.pdf

Läs mer om framtidens arbetsliv